طراحی سایت node js نود جی اس

آشنایی با طراحی سایت node js نود جی اس یکی از مهمترین نیازهای فعالین در حوزه طراحی سایت مبتنی بر وب است. نودجی‌اس یک محیط برنامه‌نویسی متن باز است که برای توسعه سمت سرور و برنامه شبکه استفاده می‌شود. این برنامه می‌تواند روی پلتفرم‌های مختلف مانند ویندوز، یونیکس و لینوکس اجرا گردد. بسیاری از شرکت‌های پیشرو مانند مایکروسافت، نتفلیکس و غیره به دلیل بالا بودن قابلیت مقیاس‌پذیری و سرعت این تکنولوژی، از آن برای طراحی قسمت‌های مختلف وب‌سایت‌شان استفاده کرده‌اند. همچنین وب‌سایت‌هایی که به خاطر داشتن کاربران زیاد به پهنای باند وسیع نیاز دارند، عموما از Node js ساخته شده‌اند.

از این محیط اجرایی متن باز برای ساخت اپلیکیشن‌های مختلف همچون برنامه‌های خط فرمان، تحت وب، برنامه چت آنلاین، سرورهای Rest API و غیره نیز استفاده می‌شود. البته این محیط بیشتر برای ساخت برنامه‌های تحت شبکه، نظیر سرورهای وب مشابه Java، PHP یا ASP.net کاربرد دارد. اگر شما نیز به دنبال طراحی یک وب‌سایت قدرتمند با تکنولوژی‌های مختلف هستید، در این آموزش با ما همراه باشید. زیرا در ادامه می‌خواهیم شما را به طور کامل با نودجی‌‌اس و مزایا و معایب طراحی سایت با آن آشنا کنیم.

Node js چیست تاریخچه آن

نود‌جی‌اس یک محیط برنامه‌نویسی متن باز و چند پلتفرمی در سمت سرور است که با کمک آن می‌توان کدهای برنامه‌نویسی با زبان جاوااسکریپت را به منظور توسعه برنامه‌های تحت شبکه نوشت. برخی افراد معتقد هستند که node js جاوااسکریپتی است که در سمت سرور اجرا می‌شود. این برنامه روی موتور 78 جاوا اسکریپت اجرا شده و به واسطه داشتن ساختار خاص خود برای طراحی اپلیکیشن‌های مختلف سمت سرور مناسب است. بنابراین می‌توان گفت، نود‌جی‌اس محیطی است که بستر لازم برای طراحی در جاوا اسکریپت را فراهم می‌سازد.

نود‌جی‌اس با زبان‌های برنامه‌نویسی C، C++ و JavaScript نوشته شده است. این محیط اجرایی به واسطه بهره‌مندی از یک ساختار تک رشته‌ای Event Loop می‌تواند در لحظه چندین کلاینت را به طور همزمان مدیریت کند.

رایان دال (Ryan Dahl)، 13 سال بعد از معرفی اولین محیط برنامه‌نویسی با زبان JavaScript در سمت سرور یعنی در سال 2009 باعث ظهور Node.js شد. البته در آن زمان این پلتفرم تنها از سیستم‌عامل‌های لینوکس و مک پشتیبانی می‌کرد. رایان دال و شرکت جوینت به ترتیب وظیفه توسعه نود‌جی‌اس و حمایت مالی آن را بر عهده گرفتند. در سال 2010 نیز یک مدیر بسته برای نود‌جی‌اس ارائه شد تا انتشار و اشتراک‌گذاری کد منبع بسته‌های node.js برای برنامه‌نویسان آسان‌تر شود. این مدیر بسته پروسه نصب، حذف و به‌روزرسانی را نیز ساده‌تر کرد. سرانجام در سال 2011، شرکت‌های مایکروسافت و جوینت برای توسعه نسخه ویندوز بومی نود‌جی‌اس با یکدیگر همکاری کردند. بدین ترتیب تعداد سیستم‌عامل‌هایی که این محیط اجرایی می‌تواند پشتیبانی کند، گسترش یافت و گزینه‌های بیشتری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت.

از آن زمان توسعه‌دهندگان در یک بنیاد واحد به نام Node js گرد هم آمدند. البته این بنیاد در سال 2019 با بنیاد JS ادغام شد و بنیاد OpenJS را تشکیل دادند. این بنیادها به مدیریت پروژه توسعه متن باز و توزیع شده نود‌جی‌اس کمک می‌کنند.

Node js چیست تاریخچه آن

مزایای طراحی سایت با Node js در سال 2024

در معرفی طراحی سایت node js نود جی اس می‌خواهیم با بررسی ویژگی‌های این محیط ببینیم که چه عواملی باعث رشد استفاده از آن در سال‌های اخیر شده‌اند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مقیاس‌پذیری آسان: یکی از مهمترین مزایای استفاده از نود‌جی‌اس این است که توسعه‌دهندگان به آسانی مقیاس بزرگی برنامه‌ها را در جهت‌های افقی و عمودی پیدا می‌کنند. همچنین تک رشته‌ای بودن این بستر باعث می‌شود که متغیرهای متعددی به طور همزمان مورد پردازش قرار گیرند.
  • سهولت استفاده: استفاده و یادگیری محیط مورد اشاره بسیار آسان است؛ لذا برای برنامه‌نویسان مبتدی مناسب است. همچنین آموزش‌های مختلف و جامعه بزرگ موجود، کار با node js را آسان‌تر کرده است.
  • سرعت بالا: رشته‌های non-blocking موجود در این بستر موجب اجرای سریع‌تر و موثرتر برنامه‌ها می‌شوند. در واقع در هنگام طراحی سایت در این بستر با مشکل هنگ کردن مواجه نخواهید شد.
  • وجود پکیج‌های بیشمار: تعداد زیادی از پکیج‌های node js در دسترس قرار دارند که کار را راحت‌تر می‌کنند. امروزه بیش از یک میلیون پکیج در اکوسیستم NPM نود‌جی‌اس وجود دارد.
  • دارای Back-end قدرتمند: همانطور که بیان شد، این محیط با C و C++ نوشته شده است. این زبان‌ها سرعت اجرای js را افزایش داده و پشتیبانی شبکه آن را به میزان قابل توجهی بالا می‌برند.
  • چند پلتفرمی: چند پلتفرمی بودن این محیط به توسعه‌دهندگان اجازه طراحی سایت‌های متنوع، اپلیکیشن‌های دسکتاپ و حتی اپلیکیشن‌های موبایلی را می‌دهد.
  • قابلیت نگهداری: js یک انتخاب مناسب برای برنامه‌نویسانی است که قصد مدیریت Front-end و Back-end پروژه خود را تنها با جاوااسکریپت دارند. همچنین این افراد نیازی به استفاده از هیچ زبان برنامه‌نویسی سمت سرور دیگری ندارند.
  • بهره‌مندی از پشتیبانی قوی: برخلاف node js، تعداد بسیار کمی از محیط‌های اجرایی منبع باز از چنین پشتیبانی قوی برخوردار هستند.

مزایای طراحی سایت با Node js در سال 2024

معایب طراحی سایت با Node js

به طور قطع هر تکنولوژی فوق‌العاده‌ای نقص‌هایی هم دارد. برخی از ایرادات پلتفرم نود‌جی‌اس عبارتند از:

  • عملکرد سیستم در هنگام انجام وظایف محاسباتی سنگین کاهش پیدا می‌کند.
  • Node js به خاطر ناپدار بودن API بسیاری از تغییرات کد را فراخوانی می‌کند. این وضعیت پیچیدگی در درک و نگهداری کدها را به همراه دارد. البته در صورتی که توسعه‌دهندگان نود‌جی‌اس با پروسه اصلاح و ساده‌سازی کد آشنا باشند، می‌توانند این مشکل را برطرف سازند.
  • مدل برنامه‌نویسی ناهمگام js نگهداری از کدها را دشوار می‌کند.
  • بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهند که نظارت بر عملکرد و امنیت، از جمله مهمترین مشکلات اکثر توسعه‌دهندگان نود‌جی‌اس است.
  • با وجود اینکه ماژول‌های اصلی node js کاملا پایدار هستند، اما تعداد زیادی از ابزارهای موجود در رجیستری NPM یا کیفیت پایینی دارند یا به درستی مستند و آزمایش نشده‎اند.
  • تقاضا برای استفاده از این تکنولوژی بالا است، در حالی که تعداد کمی متخصص باتجربه در این حوزه وجود دارد.

اگر اندکی با برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که برنامه‌نویسی ناهمگام با وجود مدل بهتر بودن مشکلاتی نیز دارد. برای مثال یکی از مشکلات این مدل ارسال همراه با تاخیر اطلاعات به پایگاه داده است. این امر باعث می‌شود که بعضی از عملکردها به درستی کار نکنند.

دنیای نود‌جی‌اس نیز مانند دنیای مهندسی نرم‌افزار پر از شگفتی است. برای مثال برای رفع مشکل کاهش عملکرد سیستم در node.js در هنگام پردازش محاسبات سنگین می‌توان از مدل برنامه‌نویسی ناهمگام استفاده کرد. برای حل مشکل آخر یعنی عدم وجود متخصص باتجربه برای طراحی سایت node js نود جی اس نیز در صورت داشتن زمان و بودجه کافی قطعا افراد باسابقه و مشتاق به همکاری را خواهید یافت. در این مورد می‌توان به جوانان و خلاقیت‌شان اعتماد کرد! اگر اصول برنامه‌نویسی را به درستی یاد بگیرید، مشکلی با معایب نودجی‌اس نخواهید داشت.

معایب طراحی سایت با Node js

میزان محبوبیت نود جی اس

میزان محبوبیت نود جی اس روز به روز در حال افزایش است؛ به طوری که ترسیم یک آینده روشن برای این محیط یکی از واقعیت‌های دنیای برنامه‌نویسی قلمداد می‌شود. موضوعاتی همچون گسترش روزافزون کامیونیتی Node.js، توسعه ابزارهایی با کارایی بالا و بهبود در زمینه سرعت و امنیت، نشانگر اهمیت این محیط اجرایی هستند. همچنین با معرفی فناوری‌های مدرن همچون اینترنت اشیاء و واقعیت مجازی، نقش node js در توسعه این فناوری‌ها بسیار حیاتی خواهد بود.

توسعه و طراحی کامل وب‌سایت همچنان در بازار پرطرفدار است و فرصت‌های خوبی را در اختیار توسعه‌دهندگان نود‌جی‌اس قرار می‌دهد. مهارت در این حوزه تاثیر قابل توجهی در کسب موقعیت‌های شغلی و افزایش دستمزد توسعه‌دهندگان خواهد داشت. بسیاری از کسب‌وکارها به طور مداوم در تلاش هستند که با تکنولوژی‌های روز دنیا همگام شوند و از گردونه رقابت‌ها جا نمانند. نود‌جی‌اس نمونه خوبی از نتایج چنین پیشرفت‌های صنعتی است.

به طور کلی میزان تقاضا برای کسب مهارت در زمینه کار با نود‌جی‌اس در بازار و محبوبیت آن در چند سال اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. در واقع داشتن بیش از 95 هزار ستاره و بیش از 100 هزار مشارکت کننده میزان بالای محبوبیت این بستر را در میان جامعه توسعه‌دهندگان نشان می‌دهد.

برخی افراد معتقد هستند که با ظهور توسعه‌دهندگان مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی، جایگاه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار رو به زوال است. اما پیش‌بینی‌ می‌شود که آینده و محبوبیت نود جی اس در سال 2024 درخشان و امیدوارکننده باشد. مدیران منابع انسانی که به دنبال استخدام توسعه‌دهندگان node js هستند، به این موضوع پی برده‌اند که به طور مکرر به کمک توسعه‌دهندگان بیشتری برای رفع نیازهای شرکت خود نیاز دارند. با وجود تقاضای زیاد و عرضه کم، باز هم آینده توسعه‌دهندگان نود جی اس روشن است.

میزان محبوبیت نود جی اس

نود جی اس را با چه تکنولوژی های برنامه نویسی مقایسه می کنند

در این بخش نقاط ضعف و قوت طراحی سایت node js نود جی اس را با تکنولوژی‌های دیگر مانند Django، Laravel، ASP.Net و PHP مقایسه کرده‌ایم. با شناخت این مزایا و معایب می‌توانید تکنولوژی مناسب را انتخاب کنید.

  • مقایسه Django با js

هر دو این محیط‌های اجرایی کامیونیتی بزرگی دارند و تعداد زیادی برنامه‌نویس با آن‌ها کار می‌کنند. هر کدام از این فریم‌ورک‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و شما باید بسته به نیاز پروژه و مهارت خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. برای مثال نود‌جی‌اس از لحاظ کارایی در سطح بالاتری نسبت به دیگری قرار دارد، در حالی که جانگو از لحاظ امنیت بهتر است. در کل برای انتخاب بین Django و Node js باید فاکتورهایی مانند معماری، کارایی، امنیت، هزینه، مقیاس‌پذیری و غیره را در نظر بگیرید. 

اگر قصد ایجاد سریع یک برنامه MVP مقیاس‌پذیر را با قابلیت‌های بالا دارید یا پایتون زبان برنامه‌نویسی شما است، محیط اجرایی جانگو را انتخاب کنید.

نود‌جی‌اس برای ساخت سرویس‌هایی با پهنای باند بالا، ساخت API‌های مختلف و همچنین ساخت مایکروسرویس‌ها مناسب است.

  • مقایسه Laravel با js

لاراول یک محیط اجرای تحت زبان PHP است و تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با Node js دارد. برای مثال Laravel برخلاف تکنولوژی مورد بحث به صورت متقارن و روی چند رشته کار می‌کند. همچنین کارایی لاراول به مراتب کندتر از node js است، همچنین کامیونیتی آن نیز کوچکتر است.

اگر قصد ساخت یک سیستم کاملا مقیاس‌پذیر با امنیت بالا را دارید و می‌خواهید مراحل توسعه را خیلی سریع اجرا کنید، به سراغ فریمورک لاراول بروید.

برای توسعه‌دهندگان Full-Stack که سرعت و کارایی برایشان اهمیت دارد، Node js انتخاب منطقی‌تری خواهد بود. برای مثال این محیط اجرایی برای ساخت نرم‌افزار چت، برنامه‌های Data Streaming و برنامه‌های مانیتورینگ بسیار کارآمد است. 

  • مقایسه Net core با Node.js

فاکتور کارایی در نسخه‌های جدید ASP.Net در پروژه‌هایی که CPU را درگیر می‌کنند (CPU-intensive)، بالاتر و بهتر از نود‌جی‌اس است. همچنین در ASP.Net امکان ساخت GUI نیز وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال ساخت یک وب‌سایت با عملکردهای پایه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستید، ASP دات نت می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

جمع بندی

در این مقاله با طراحی سایت node js نود جی اس آشنا شدید. حتما متوجه شدید که دنیای جاوا اسکریپت تا چه اندازه بزرگ است. برنامه‌نویسان در هر سطحی می‌توانند از جاوا اسکریپت برای توسعه نرم‌افزارهای خود استفاده کنید. همچنین در این مقاله دریافتیم که نود‌جی‌اس یک محیط مناسب برای پیاده‌سازی و اجرای این برنامه‌ها به حساب می‌آید.

مزایا، معایب و کاربردهای Node.js  مسلما به موارد ذکر شده در این مطلب محدود نمی‌شوند. زیرا دنیای نود‌جی‌اس بسیار گسترده است و امکانات بسیاری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. ویژگی‌های مثبت این محیط به قدری زیاد است که می‌توان آن را یکی از بهترین‌ کمک کننده‌ها به برنامه‌نویسان دانست.

گروه طراحی سایت اصفهان یکی از بهترین شرکت‌های طراحی سایت و سئو سایت در ایران است که متناسب با بودجه و نیازهای هر کسب‌وکار، خدمات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برای آگاهی از قیمت طراحی سایت با Node.js کافی است که به صفحه قیمت طراحی سایت مراجعه کنید. همچنین همکاران ما آماده هستند که به به صورت کاملا رایگان به سوالات تلفنی شما درباره کلیه هزینه‌های طراحی سایت پاسخ دهند.

در ضمن، اگر علاقه‌مند به یادگیری طراحی سایت به ویژه در محیط نود‌جی اس هستید، به وب‌سایت ما مراجعه کنید. مجموعه ما با بهره‌گیری تجربه چندین ساله بهترین برنامه‌نویسان، آماده است که node js را به شکل کاملا حرفه‌ای و مطابق با استانداردهای بین‌المللی به شما آموزش دهد. آموزش کاملا عملی و پروژه محور از مزایای شرکت در آموزش‌های ما محسوب می‌شود. در نهایت بسیار سپاسگزاریم که در این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم که در آشنایی با نود‌ جی اس به شما کمک کرده باشیم.

نوشتن دیدگاه

سوالات طراحی سایت node js نود جی اس

node js نود جی اس چیست؟

نود جی‌اس (Node.js) یک محیط اجرایی سمت سرور بر پایه جاوااسکریپت است که به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌های تحت وب و سرور را با استفاده از جاوااسکریپت بنویسید. این محیط بر روی موتور جاوااسکریپت V8 گوگل کروم ساخته شده و از معماری رویدادمحور و غیرهمزمان بهره می‌برد که آن را برای توسعه برنامه‌های با کارایی بالا و مقیاس‌پذیر، به ویژه برنامه‌های ورودی/خروجی فشرده مانند سرورهای وب و برنامه‌های شبکه، بسیار مناسب می‌سازد.

طراحی سایت با نود جی اس چه مزایایی دارد؟

طراحی سایت با نود جی‌اس مزایای متعددی دارد، از جمله عملکرد بالا به دلیل معماری غیرهمزمان و رویدادمحور، امکان استفاده از یک زبان (جاوااسکریپت) برای برنامه‌نویسی سمت سرور و کلاینت، جامعه بزرگ و فعال توسعه‌دهندگان که منجر به دسترسی به ابزارها و کتابخانه‌های متنوع می‌شود، و مقیاس‌پذیری بالا که امکان مدیریت تعداد زیادی از اتصالات همزمان را فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها نود جی‌اس را به گزینه‌ای محبوب برای توسعه برنامه‌های وب و شبکه تبدیل کرده است.

طراحی سایت با نود جی اس چه معایبی دارد؟

طراحی سایت با نود جی‌اس معایبی هم دارد، از جمله اینکه این فناوری برای پردازش‌های CPU-intensive مناسب نیست و ممکن است با بارهای پردازشی بالا مشکل داشته باشد، همچنین به دلیل طبیعت غیرهمزمان آن، مدیریت پیچیده‌تر خطاها و تست کد می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. همچنین، به دلیل نسبتا جدید بودن نود جی‌اس نسبت به دیگر فناوری‌ها، ممکن است برخی از توسعه‌دهندگان تجربه و مهارت کافی نداشته باشند و برخی ابزارها و کتابخانه‌ها هنوز به بلوغ کامل نرسیده باشند.