رشته طراحی سایت در دانشگاه

در عصر دیجیتال، افراد بیشتری تمایل به فعالیت در حوزه web design دارند. همچنین از آنجایی که کسب‌وکارهای بیشتری به دنبال فعالیت در دنیای اینترنت هستند، نیاز به متخصصین حوزه‌های دیزاین و پشتیبانی سایت و کارشناسان سئو بیش از پیش شده است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که بهترین رشته طراحی سایت در دانشگاه برای تبدیل شدن به یک طراح وب درجه یک کدام است؟ زیرا این حوزه شاخه‌های مختلفی دارد و انتخاب مسیر درست و متناسب با مهارت‌ها و علایق هر فرد دشوار است.

پیش از شروع باید بگوییم که web design شامل رشته‌های مختلفی نظیر طراحی تجربه کاربری (UX)، طراحی رابط کاربری (UI)، توسعه Front-end، توسعه Back-end و غیره است. هر یک از این شاخه‌ها به مهارت‌ها و تخصص‌های ویژه‌ای نیاز دارند. بنابراین باید با تحقیق کامل تشخیص دهید که کدام شاخه و حوزه با نقاط قوت و علایق شما همسو است. 

برای طراحی سایت در دانشگاه چه رشته‌ای باید خواند؟

متاسفانه در ایران برای طراحی سایت رشته مستقلی در دانشگاه وجود ندارد. اما نگران نباشید، چرا که ما برای رفع این مشکل بهترین راه حل را به شما ارائه خواهیم داد. اگر با وجود بودن در پایه نهم متوسطه اول تمایل دارید که در آینده دیزاینر وب شوید، می‌توانید با تحصیل در رشته ایجاد و توسعه صفحات وب در یکی از مدارس کار و دانش در مسیر درست حرکت کنید. اما اگر پس از اخذ دیپلم در هر رشته‌ای قصد ثبت نام در دانشگاه را دارید، می‌توانید یکی از زمینه‌های علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و مهندسی فناوری اطلاعات را برگزینید. این رشته‌ها برای شغل web design رشته‌های مرتبط محسوب می‌شوند. البته فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها مانند گرافیک رایانه‌ای و بعضی رشته‌های هنری نیز می‌توانند فعالیت در این حوزه را انتخاب نمایند.

در صورتی که موقعیت تحصیل در دانشگاه‌های علمی کاربردی را دارید، باید از گرفتن مدرک کاردانی شروع کنید. بدین ترتیب می‌توانید بدون نیاز به گذراندن آزمون کنکور از گزینه کاردانی ناپیوسته بهره ببرید. در این شرایط، ما به شما مقطع کاردانی فنی نرم‌افزار- برنامه‌سازی کامپیوتری و کاردانی گرافیک را پیشنهاد می‌دهیم. در ادامه می‌توانید برای تحصیل در رشته‌های مهندسی فناوری اطلاعات- برنامه‌نویسی تحت وب، مهندسی فناوری اطلاعات و طراحی صفحات وب در مقطع کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی اقدام نمایید. در مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توانید یکی از گرایش‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات یا هوش مصنوعی را برگزینید. گرایش هوش مصنوعی نیز بهترین گزینه برای مقطع دکتری است.

لازم به ذکر است که دانش اصلی و عملی این شغل از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی و گرافیکی را نمی‌توان در دانشگاه یاد گرفت. شما باید این مباحث را در آموزشگاه‌های آزاد معتبر یا به صورت شخصی بیاموزید. همچنین کتاب‌ها، نرم‌افزارهای آموزشی و حتی سایت‌های اینترنتی متعددی برای یادگیری web design وجود دارند.

برای طراحی سایت در دانشگاه چه رشته‌ای باید خواند؟

آیا امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور به عنوان هنرجوی طراحی سایت وجود دارد؟

امکان تحصیل در رشته طراحی سایت در دانشگاه‌های خارج از کشور وجود دارد. آموزشگاه‌های عالی بین‌المللی به دلیل برنامه‌های قوی خود در حوزه نرم‌افزار، بورسیه‌های تحصیلی و کمک‌های مالی متعددی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. بسیار مهم است که درباره پیشنهادات و شرایط خاص بورسیه هر دانشگاه تحقیق کنید. بدین ترتیب متوجه خواهید شد که شرایط کدام مرکز آموزشی برای شما مناسب‌تر است. در زیر برخی از بهترین دانشگاه‌های بین‌المللی برای ادامه تحصیل در زمینه web design معرفی شده‌اند:

موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology): دانشگاه MIT مدرک کارشناسی علوم در طراحی و توسعه وب ارائه می‌دهد. همچنین این موسسه فناوری بورسیه تحصیلی و کمک هزینه تحصیل در اختیار دانشجویان واجد شرایط می‌گذارد.

دانشگاه استنفورد (Stanford University): دپارتمان علوم کامپیوتر استنفورد دوره‌هایی را در حوزه طراحی و توسعه وب برگزار می‌کند. این موسسه آموزشی بورسیه‌ها و کمک‌های مالی مختلفی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

آیا امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور به عنوان هنرجوی طراحی سایت وجود دارد؟

دانشگاه برکلی کالیفرنیا (University of California, Berkeley): دانشکده اطلاعات UC Berkeley یک دوره کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات و سیستم‌ها با تمرکز بر دیزاین و توسعه وب برگزار می‌کند. همچنین شما عزیزان می‌توانید از فرصت‌های بورس تحصیلی این مرکز بهره‌مند شوید.

مدرسه طراحی رود آیلند (Rhode Island School of Design): در مدرسه RISD می‌توانید مدرک لیسانس هنرهای زیبا در دیزاین گرافیکی با تمرکز بر طراحی وب دریافت کنید. این مدرسه بورسیه تحصیلی و کمک‌های مالی متعددی نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

کالج سلطنتی هنر (Royal College of Art): برگزاری دوره فوق لیسانس هنر در دیزاین تجربه اطلاعاتی با محوریت طراحی website و بورسیه تحصیلی از خدمات کالج RCA هستند.

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه