Website design launch checklist

طراحی وب سایت نیاز به دریافت ایده های مشتری و در نظر گرفتن شرایط کسب و کار دارد. اگر این موارد به طور دقیق بررسی شوند، در نهایت وب سایت به صورت اصولی و عالی طراحی می شود و هر روز به بازدیدکنندگان آن نیز افزوده خواهند شد. چک لیست طراحی سایت یک راهنمای جامع برای طراحی سایت های اینترنتی است که می تواند باعث جمع بندی ایده های مشتری و طراح برای طراحی وب سایت به صورت اصولی شود.

چک لیست طراحی سایت چیست    

شرکت های طراحی وب سایت حرفه ای به دلیل اینکه بتوانند سایت طراحی شده خودشان را نزدیک به ایده های مشتری به وجود آورند، تلاش می کنند که یک سری سوال هایی را در جلسه اول از مشتری بپرسند تا به یک جمع بندی کلی برای طراحی وب سایت برسند. چک لیست طراحی سایت نیز به همین منظور نوشته و ایجاد می شود. این چک لیست در بردارنده سوال های مختلفی است که هر کدام می توانند برای راه اندازی وب سایت بسیار حائز اهمیت باشند. بنابراین، در یک تعریف کلی، به یک پرسشنامه کلی و کوتاهی که باعث جمع آوری اطلاعات یک فرد و یا کسب و کار برای طراحی اصولی وب سایت می شود «چک لیست طراحی سایت» می گویند.

چک لیست طراحی سایت چیست    

آیتم های کلیدی طراحی سایت

چک لیست طراحی و راه اندازی وب سایت بر اساس نیاز مشتری و کسب و کار آن پر می شود. آیتم هایی که برای طراحی سایت حرفه ای مورد بررسی قرار می گیرند، بسیار حائز اهمیت هستند. به همین خاطر می توان برای طراحی وب سایت به صورت اصولی، این آیتم ها را مورد بررسی قرار داد و بر اساس آن ها مراحل طراحی وب سایت را انجام داد. آیتم های کلیدی که باید برای طراحی وب سایت مورد بررسی قرار گیرند، عبارتند از:

  • نوع سایت بر اساس کاربرد

سایت ها بر اساس کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. امکاناتی که برای طراحی وب سایت مورد استفاده قرار می گیرند، باید بر اساس نوع کاربرد سایت تعیین شوند. بنابراین، مشخصات هر یک از کاربری ها با هم متفاوت است. می توان سایت های مختلف را از نظر کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد که برخی از آن ها عبارتند از:

  1. آموزشی
  2. شخصی
  3. شرکتی و تجاری
  4. اداره و دولتی
  5. فروشگاهی
  6. خبری
  7. پزشکی و درمانی
  8. ساختمانی
  9. هتل و گردشگری
  10. صرافی
  • معرفی سایت از سوی مشتری

یکی از آیتم های کلیدی که در چک لیست طراحی و راه اندازی وب سایت مورد بررسی قرار می گیرد، معرفی سایت از سوی مشتری است. مشتری می تواند سایتی که مد نظر دارد را با تحویل آدرس به طراح سایت معرفی کند تا طراح بر اساس کاربری سایت، از آن سایت نیز ایده بگیرد.

  • نام دامین و مشخصات هاست

نام دامین و مشخصات هاست باید مورد بررسی قرار گیرند و مشخص شوند. مهم ترین ملاکی که باید برای تعیین هاست، مورد بررسی قرار گیرد میزان فضای آن برای آپلود می باشد.

  • اسکلت اولیه سایت

برخی از مشتریان اصرار دارند که در همان ابتدا اسکلت اولیه سایت خودشان را مشاهده کنند. خوشبختانه در چک لیست طراحی و راه اندازی وبسایت این امکان برای مشتریان فراهم شده است تا بتوانند بر اساس نیاز خود درخواست کنند تا طراحان طرح اولیه را روی کاغذ یا فتوشاپ طراحی کنند.

  • نمای ظاهری سایت

نمای ظاهری سایت می تواند تاثیر زیادی روی راندمان و بازدید آن داشته باشد. بر اساس کاربری سایت و سلیقه مشتریان می تواند نمای ظاهری را به شکل مینیمال، چند ستونه، فانتزی، سازمانی و رسمی و ... اجرا کرد.

  • قالب

اینکه مشتری برای طراحی وب سایت نیاز به چه قالبی دارد بسیار مهم است. گاهی مشتریان می توانند از همان قالب های موجود استفاده کنند یا اینکه برای داشتن قالب اختصاصی هستند. این موضوع باید حتما در چک لیست بررسی شود.

  • رنگ سایت

اگر مشتری رنگ خاصی را مد نظر دارد که در بروشورها و کاتالوگ های خود مورد استفاده قرار داده است، می تواند آن را در چک لیست معرفی کند. در این صورت می توان از این رنگ ها برای طراحی سایت نیز استفاده کرد.

  • لوگو سازمان و شرکت

بهتر است که قبل از طراحی و راه اندازی وب سایت مشخص شود که سازمان و شرکت لوگو دارند یا خیر. در صورت وجود لوگو سازمان، می توان مراحل مربوط به طراحی وب سایت را به صورت متفاوت تر انجام داد تا نتیجه بهبود پیدا کند.

  • زبان سایت

مشتری از همان ابتدا باید تعیین کند که چه زبانی برای سایت خود در نظر دارید. حتی امکان طراحی انواع وب سایت به صورت یک زبانه، دو زبانه و چند زبانه وجود دارد.

آیتم های کلیدی طراحی سایت

  • صفحات مورد نیاز مشتری

هر یک از وب سایت هایی که در ایران فعالیت می کنند دارای صفحات متفاوتی هستند که به صورت بالاچین یا راست چین آن ها را مشاهده می کنید. صفحه اصلی، درباره ما، تماس با ما، محصولات، خدمات و نمونه کارها و ... از جمله این صفحات هستند که بر اساس نظر مشتری تعیین می شوند.

  • امکانات صفحه اصلی

در چک لیست طراحی و راه اندازی وب سایت می توان امکانات صفحه اصلی و دیگر صفحات موجود در وب سایت را مشخص کرد. البته امکاناتی که در صفحه اصلی قرار می گیرند، ویترین سایت هستند. پس انتخاب درست آن ها توسط مشتری اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • بکاپ گیری

از جمله امکاناتی که می توان برای وب سایت ها در نظر گرفت، بکاپ گیری است. در چک لیست می توان این موضوع را با مشتری در میان گذاشت و بازه زمانی بکاپ گیری سایت را مشخص کرد. بکاپ گیری در بازه زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و ... قابل انجام است.

چک لیست ساخت سایت به چند بخش تقسیم می شود     

چک لیست ساخت سایت به چندین بخش مختلف تقسیم بندی می شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه هاست و دامین
  • امکانات مورد نیاز
  • طراحی و راه اندازی سایت
  • آپلود محتوا، محصولات و خدمات
  • سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو
  • بروزرسانی دائم سایت
فایل اکسل چک لیست طراحی سایت    

در صورتی که به عنوان طراح سایت فعالیت می کنید و یا قصد طراحی وب سایت برای شرکت و کسب و کار خودتان را دارید، می توانید از فایل اکسل چک لیست استفاده کنید. در این فایل امکان وارد کردن داده های مختلف برای کسب اطلاعات دقیق در مورد نحوه طراحی این وب سایت ها وجود دارد. می توانید از طریق لینک مشخص شده این فایل را دریافت نمایید.

چک لیست ساخت سایت به چند بخش تقسیم می شود     

فایل ورد چک لیست طراحی سایت      

در فایل ورد چک لیست طراحی سایت امکان وارد کردن اطلاعات مورد نیاز برای دریافت ایده های مشتری جهت طراحی وب سایت وجود دارد. این فایل یک راهنمای جامع برای طراحان سایت محسوب می شوند. پس تکمیل آن ها قبل از طراحی وب سایت باعث می شود تا ایده های مشتری و طراح جمع بندی شوند. برای دریافت فایل ورد چک لیست راه اندازی وب سایت می توانید از طریق لینک مشخص شده اقدام کنید.

 

نوشتن دیدگاه