نمونه قرارداد طراحی سایت

طراحی سایت یکی از خدماتی است که می توان آن را هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری انجام داد. در واقع این حرفه جزء مشاغلی است که به شکل فریلنسری و دورکاری هم انجام می شود. اگر شما جزء یکی از متخصصین این حوزه هستید و یا به دنبال همکاری با طراحان سایت خبره و باتجربه هستید، احتمالا برای عقد قرداد و شروع همکاری نیاز به آگاهی از برخی نکات مهم دارید که در این مطلب به صورت اختصاصی این موارد را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

قرارداد طراحی سایت

برای اجرای طراحی سایت، می بایست بین طرفین رابطه (متخصص و شرکت دریافت کننده خدمات) قراردادی ثبت شود تا تمامی قوانین کار و حقوق افراد در آن ذکر شده باشد. برخی افراد از ثبت این قرارداد امتناع کرده و به صورت شفاهی مواردی را بین یکدیگر رد و بدل می کنند که البته این کار صحیح نیست. شما چه یک کارفرمای منصف باشید و چه یک نیروی کار متعهد، نیاز به عقد یک قرارداد تجاری دارید تا در حین کار و در صورت بروز مشکل تمامی جوانب کار را سنجیده باشید.

 خب تا اینجا به اهمیت وجود یک قرارداد رسمی پرداختیم. اما بسیاری از افراد نمی دانند یک قرارداد خوب و استاندارد چه نوع قراردادی است و در ثبت کردن آن چه نکاتی را می بایست در نظر داشته باشند. به طور کل می توان گفت، قراردادی استاندارد و مناسب است که هر دو طرف با میزان علمی که دارند بتوانند به خوبی محتوای آن را درک کرده و تمامی ضوابط موجود در آن را پذیرا باشند. شما می توانید در بخش های آینده با بهترین مراکز ارائه کننده خدمات در زمینه قراردادها آشنا شده و از این مجموعه ها نمونه قرارداد طراحی سایت دریافت کنید.
قرارداد طراحی سایت چیست؟

قرارداد طراحی سایت چیست؟

در تعریفی ساده می توان به سوال "قرارداد طراحی سایت چیست" پاسخ دهیم. این قرارداد شامل قوانینی است که از شروع کار تا پایان کار طرفین رابطه را ملزم می کند تا به محتوای آن پایبند بوده و به حقوق یکدیگر نیز احترام بگذارند. تا زمانی که هر دو طرف قرارداد این سند را امضا نکنند، این قوانین اعتباری نخواهند داشت. در این قرارداد تمامی حقوق مادی و معنوی نیروی کار و کارفرما ذکر می شود و هر دو طرف می توانند با تایید دیگری مواردی را به آن افزوده یا کم کنند. این قرارداد همانند دیگر قراردادهاست و محتوای آن بیشتر برای شفاف سازی کار افراد است. اینکه نیروی متخصص چه وظایف و تعهداتی در قبال کارفرمای خود دارد و برعکس. در بخش بعد موارد کلیدی که باید در این قرارداد وجود داشته باشند را به صورت یک لیست در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

موارد کلیدی قرارداد طراحی سایت چیست؟

موارد کلیدی قرارداد طراحی سایت که از آن با نام مفاد قرارداد نیز یاد می کنند، شامل نکات و قوانینی است که در این بخش با آن ها آشنا می شویم.

  • عنوان قرارداد

در این بخش از قرارداد که جزء مهم ترین بخش هاست. تمامی اطلاعات دو طرف قرارداد به طور کامل ثبت می شوند. علاوه بر ذکر مشخصات و اعلام سمت هر فرد، تاریخ دقیق طراحی سایت نیز ثبت می شود. در این بخش مشخص می شود که همکاری بین طراح سایت و کارفرما از چه تاریخی شروع می شود و در چه تاریخی به اتمام می رسد.

  • مبلغ تایید شده در قرارداد

مبلغ قرارداد براساس پارامترهای مختلفی تعیین می شود. این پارامترها در طراحی سایت عبارتند از: گستردگی پروژه، تعداد پروژه، زمان مشخص شده برای اجرای کار، پشتیبانی از سایت، توسعه دادن پروژه، استفاده از قالب های ویژه و اختصاصی، شخصی سازی کردن سایت، استفاده از برند و لوگو و موارد بسیار دیگر. همچنین شرایط و چگونگی پرداخت حقوق که به صورت ماهانه یا پروژه ای است نیز در این بخش تعیین می شود.

نمونه قرارداد طراحی سایت

  • دامنه همکاری

این بخش از قرارداد تعیین کننده خیلی چیزهاست. با مشخص کردن دامنه همکاری طراح سایت می توان به مواردی همچون زمان تحویل پروژه دست یافت. با تعیین دقیق این مورد، دریافت کننده خدمات طراحی سایت یا همان کارفرما نیز می تواند نیازها و توقعات خود را مشخص کند. به عنوان مثال یکی از انتظاراتی که کارفرمایان از طراحان سایت دارند این است که این افراد، تا مدت زمانی نامعلوم عملیات پشتیبانی سایت را انجام دهند. ولی این مطلب خوشایند نیروهای کار نیست زیرا پشتیبانی، خود یک فرایند جدا و زمانبر است. پس با مشخص کردن دامنه همکاری می توان به صورت خاص به این مورد نیز اشاره کرد.

از دیگر مواردی که جزء نکات کلیدی در قرارداد طراحی سایت هستند عبارتند از: برنامه زمانی قرارداد، حق مالکیت معنوی که طراح سایت را ملزم می کند تا با رقبای این شرکت در آینده همکاری نکند، شرایط فسخ قرارداد، ضمانت نامه های اجرایی و در پایان امضای قرارداد.

فایل نمونه قرارداد طراحی سایت

نمونه قرارداد طراحی سایت شامل بخش‌های مهمی مانند توضیحات پروژه، زمان تحویل، هزینه و پرداخت، حقوق مالکیت فکری، تعهدات مشتری و مجری، و توقیع‌های طرفین است. قرارداد طراحی سایت باید قانونی و اصولی باشد تا در آن در هنگام بروز مشکلات احتمالی برای شما راهگشا باشند.  در ادامه نمونه قرار داده طراحی سایت را برای شما قرار دادیم. برای دانلود این فایل روی آن کلیکی کنید.

دانلود نمونه قرارداد طراحی سایت word

نوشتن دیدگاه

سوالات طراحی سایت

قرارداد طراحی وبسایت چه مواردی را شامل می‌شود؟

قرارداد طراحی وبسایت شامل جزئیات مانند محدوده کاری، زمانبندی، هزینه، شرایط پرداخت، حقوق مالکیت، پشتیبانی و خدمات پس از پایان پروژه و هر نکته مهم دیگری که به طراحی و توسعه وبسایت مرتبط باشد، است.

چگونه هزینه‌ها و پرداخت‌ها در قرارداد تعیین می‌شود؟

قرارداد باید شامل هزینه‌های کلی پروژه، نحوه پرداخت (مبلغ پیش پرداخت، پرداخت‌های ماهیانه یا دوره‌ای) و همچنین هزینه‌های اضافی ممکن مانند هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی باشد

چه اصولی باید در قرارداد طراحی سایت رعایت شود؟

برخی اصول کلی که باید در نظر گرفته شوند، شامل:

تعریف طرفین: نام و اطلاعات کامل مشتری و توسعه‌دهنده وبسایت باید در قرارداد ذکر شود.

شرح پروژه: محدوده کاری باید با دقت تعریف شود. این شامل انواع صفحات و قابلیت‌های وبسایت، طراحی رابط کاربری، انواع محتوا، و هر جزئیات دیگر مرتبط با پروژه است.

زمانبندی: تاریخ شروع و تحویل پروژه باید مشخص شود. همچنین می‌توانید مراحل مختلف پروژه و زمان مورد نیاز برای هر مرحله را نیز ذکر کنید.

هزینه و پرداخت‌ها: مبلغ کل پروژه، نحوه پرداخت (مثلاً پیش پرداخت و اقساط ماهیانه)، و هزینه‌های اضافی ممکن مثل هزینه نگهداری باید مشخص شوند.

حقوق مالکیت: حقوق مالکیت فکری باید دقیقاً مشخص شود. مثلاً کد منبع، طراحی‌ها، و محتوا به کدام طرف تعلق می‌گیرد؟

تعهدات مالی و غیرمالی: تعهدات مشتری و توسعه‌دهنده باید به دقت ذکر شوند، از جمله هر تعهد غیرمالی مثل حفظ راز دارایی‌های مشتری.

شرایط فسخ: در صورت نقض تعهدات یا موارد خاص، باید شرایط فسخ قرارداد مشخص شوند.