برنامه نویسی فرانت (front-end) چیست

اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و درباره آن تحقیق کرده اید، احتمالا عبارتی تحت عنوان برنامه نویسی front-end را بار ها شنیده اید. برنامه نویسی فرانت اند به عنوان یکی از شاخه های مختلف برنامه نویسی به حساب می آید که در آن، تمرکز بالایی بر پارامتر های مورد نیاز برای بازدید یک سایت وجود دارد. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد خصوصیات این نوع برنامه نویسی می پردازیم.

Front end developer  کیست؟

امروزه در هر وب سایت و یا هر چیز دیگری که بر روی گوشی یا کامپیوتر استفاده می شود یک سری قسمت های قابل مشاهده و در دسترسی هستند. این بخش قابل مشاهده را Front-end می نامند و کسی که در کار ساخت قسمت Front-end باشد را Front-end Developer می گویند. هر سایت موفقی برای این که بازدهی مناسبی داشته باشد، به دو بخش Back-End و Front-End نیاز دارد.

در اپلیکیشن های مختلف، هر چیزی که قابل رویت و حس کردن باشد را به قسمت Front-End مربوط می دانند. بنابراین می توان گفت که این قسمت در اپلیکیشن ها و وبسایت های مختلف بسیار مهم و کاربردی است. شاید از نظر بسیاری از افراد پیاده سازی بخش Front-End در درجه دوم اهمیت قرار دارد و به نوعی Back-End را از آن مهم تری می دانند. اما واقعیت این است که اگر نخواهیم بگوییم بخش Front-End از Back-End مهم تر است، کمتر از آن نیز نیست. به دلیل همین عقیده، بسیاری از سایت هایی که سرویس های بسیار خوبی نیز ارائه می دهند، به دلیل ظاهر نه چندان خوبشان نمی توانند بازدهی مورد انتظار را داشته باشند. بنابراین توجه به هر دو بخش وبسایت می تواند نتایج بهتری را در پی داشته باشد.

Front end developer  کیست؟

در طراحی سایت ها، نماد هایی تحت عنوان UI/UX وجود دارد که شامل User Interface می شود. این قسمت همان چیزی است که کاربر آن را می بیند. User Interface به خروجی سایت یا اپلیکیشن اشاره دارد. یعنی چیزی که با استفاده از سایت یا اپلیکیشن به دست می آید را User Interface می گویند. UX را فقط مختص دنیای کامپیوتر و آی تی نمی دانند، بلکه امروزه شامل دنیای وسیع تری می شود؛ به گونه ای که امروزه هر چیزی که با آن سروکار داریم به UX مربوط می شود. به طور مثال، تا به حال فکر کرده اید که وقتی قفل گوشی خود را باز می کنید، چرا صفحه از چپ به راست کشیده می شود؟ این جزئیات مربوط به UX است که شامل موارد ریز و درشتی می شود.

پیاده سازی و اجرای یک UX به همراه UX مناسب، کاری است که یک Front-End Developer انجام می دهد. از نظر فنی و تخصصی نیز می توان گفت که این قسمت ها به کمک تکنولوژی هایی مانند HTML، JavaScript و CSS صورت می گیرند. امروزه یادگیری این زبان کار راحتی است که زمان زیادی نیز برای آن هدر نمی رود اما نکته مهم در این خصوص، استفاده درست و اصولی از آن است که باعث سخت شدن کار می شود.

Front end developer  کیست؟

زبان‌های برنامه نویسی فرانت (Front end)

زبان های برنامه نویسی متعددی برای برنامه نویسان Front End وجود دارد که از میان آن ها می توان به HTML، CSS و JavaScript اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که CSS و HTML  به عنوان زبان برنامه نویسی در نظر گرفته نمی شوند اما در بسیاری از متون و منابع، آن ها را زبان برنامه نویسی به حساب می آورند. در ادامه به توضیحاتی در مورد هر کدام از این زبان های برنامه نویسی می پردازیم.

  • HTML

HTML یکی از مرسوم ترین زبان های برنامه نویسی است که از آن برای توسعه و گسترش Front End در وبسایت ها و یا وب اپلیکیشن های مختلف استفاده می شود. زبان نشانه گذاری مورد استفاده برای HTML را به صورت Hypertext Markup Languageمی شناسند. این زبان از حدود 30 سال گذشته تا به امروز مدام در حال بروز رسانی است و هر بار نیز ویژگی ها و قابلیت های جدیدی به آن افزوده می شود.

آخرین نسخه از زبان برنامه نویسی HTML را تحت عنوان HTML5 نام گذاری کردند. طراحی این نوع از زبان برنامه نویسی فرانت اند به گونه ای است که افراد تازه کار و مبتدی نیز می توانند به راحتی و با کار کردن با آن، یادگیری این نوع برنامه نویسی را آغاز کنند. علاوه بر این، به دلیل این که از HTML در بسیاری از سایت ها و اپلیکیشن ها استفاده می شود، می توان آن را یک زبان برنامه نویسی رایج و بسیار کاربردی در نظر گرفت. در این جا به برخی از ویژگی های این زبان می پردازیم:

  1. یادگیری آسان
  2. عدم نیاز به پلتفرم های وابسته
  3. امکان اضافه کردن ویدئو، فایل صوتی و تصاویر مختلف در وبسایت ها
  4. امکان درج فرامتن یا Hypertext به متون مختلف
  5. پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز، لینوکس و مکینتاش

زبان‌های برنامه نویسی فرانت (Front end)

  • CSS

CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets است که از لحاظ لغوی آن را به استایل‌شیت‌های آبشاری معنی می کنند. این نوع زبان برنامه نویسی فرانت اند می تواند ایجاد کننده یک ظاهر زیبا و مناسب برای وبسایت ها باشد. این زبان می تواند نحوه قرارگیری عناصر مختلف صفحات وب را مشخص کند و از آن به عنوان ابزاری برای جذب کردن مخاطب به سمت سایت مورد نظر یاد می شود. از CSS برای تبدیل سند به اشکال قابل استفاده برای کاربران استفاده می شود. این قابلیت برای مرورگر هایی مانند کروم و فایرفاکس مهم است.

یکی از ویژگی های CSS، داشتن انتخابگر ها است. این ویژگی باعث می شود که کاربران بتوانند عناصر موجود و مختلف در یک وبسایت را انتخاب و یا مدیریت کنند. جلوه های متن یا Text Effects و همچنین قالب ‌بندی نیز از ویژگی های مهمی است که در زبان برنامه نویسی فرانت اند وجود دارد. با استفاده از این قابلیت ها می توان فضا های خالی یک سند را با تراز بندی و سبک خط کشی دلخواه، تنظیم کرد.

  • JavaScript

جاوا اسکریپت را معمولا به صورت JS به کار می برند و یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی فرانت اند است. این زبان دارای سطح تفسیری بالایی است. به گونه ای که از آن برای اجرای ویژگی های مختلف و پیچیده در سایت ها استفاده می شود. به طور مثال، برای پویا سازی و یا نمایش های متحرک قسمت های مختلف یک سایت، از جاوا اسکریپت استفاده می شود.

این زبان را به همراه HTML و CSS به عنوان سه فناوری اصلی و مهم در تشکیل صفحات وب به حساب می آورند. با استفاده از این زبان برنامه نویسی فرانت اند می توان وب سایت هایی را طراحی کرد که تعامل پذیری بالایی دارند و همین امر نیز در محبوبیت آن در بین کاربران تاثیر بسیار زیادی داشته است.

 

نوشتن دیدگاه