صفر تا صد طراحی سایت

امروزه بسیاری از افراد به منظور راه اندازی کسب و کار های مختلف و معرفی حوزه فعالیت خود در بخش های مختلف، نیازمند طراحی سایت هستند تا در بازار رقابت از رقبا جا نمانند. در این مقاله به نکاتی در مورد طراحی سایت از صفر تا صد و بررسی ویژگی های یک سایت خوب می پردازیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

قبل از شروع طراحی سایت چه کارهایی باید انجام داد؟

طراحی سایت یکی از روش هایی است که توسط آن می توان یک کسب و کار و حرفه خاص را معرفی کرد. اما برای طراحی سایت همیشه یک سری چالش ها وجود دارد که ممکن است بسیار طاقت فرسا باشد. طراحی اصولی و استاندارد یک سایت می تواند بازدهی سایت را بالا ببرد و شما را به اهدافی که دارید نزدیک تر کند. از طرفی، عدم آشنایی با کار هایی که برای طراحی سایت باید انجام دهید، عاملی است که باعث عدم موفقیت شما می شود. این سوال به وجود آید که قبل از شروع طراحی سایت چه کارهایی باید انجام داد؟ در این مورد، داشتن اطلاعات کافی از خواسته ها و اهداف خود بسیار مهم است. در این صورت احتمال موفقیت و به نتیجه رسیدن کار شما بالا می رود. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم ترین کار هایی که قبل از طراحی سایت مورد نیاز است، می پردازیم.

قدم اول، بررسی این است که چه وب سایتی می خواهید و هدف شما از طراحی site چیست؟ امروزه وب سایت های مختلفی طراحی می شوند که هر کدام از آن ها در زمینه ای خاص فعالیت می کنند. بدیهی است که امکانات این سایت ها نیز با هم متفاوت می باشد و این امر بر روی قیمت طراحی تاثیر گذار است. امروزه وب سایت ها را به چند دسته تقسیم می کنند که شامل موارد زیر است:

  1. شرکتی
  2. فروشگاهی
  3. تخصصی

قبل از شروع طراحی سایت چه کارهایی باید انجام داد؟

وب سایت های شرکتی از رایج ترین site های امروزی است که تقاضای طراحی آن ها نیز بسیار بیشتر از بقیه می باشد. این سایت ها به معرفی محصولات یک شرکت خاص یا ارائه خدمات مختلف آن ها می پردازند. البته در کنار این موارد، بخش هایی به عنوان اخبار روز و یا مقالات مرتبط نیز دیده می شود.

وب سایت های فروشگاهی را به منظور فروش کالای مختلف و یا حتی ارائه خدمات طراحی می کنند. این site ها می توانند دارای امکاناتی مانند درگاه پرداخت آنلاین باشند. سایت های فروشگاهی دارای پیچیدگی های بیشتری نسبت به شرکتی هستند که کار را برای کاربران راحت تر می کند.

وب سایت های تخصصی نیز دسته دیگری از site ها می باشند که هدف از طراحی آن ها، معرفی یک کسب و کار یا هدفی خاص است. مهم ترین ویژگی این سایت ها این است که تمام اهداف مورد نظر و متناسب با آن زمینه را پاسخگو باشد.
پیش از طراحی سایت، یک سری اقدامات دیگر نیز نیاز است که به شرح زیر می باشد:

  1. تحقیق در مورد مشتریان هدف
  2. بررسی امکانات و قابلیت هایی که در سایت نیاز است
  3. تعیین میزان بودجه مورد نظر
  4. تحقیق کافی در مورد سیستم های مورد نیاز
  5. انتخاب شرکتی که می خواهید طراحی خود را با آن انجام دهید.
  6. در نظر گرفتن هزینه های مختلف
  7. انتخاب دیزاین و طرح مناسب
  8. جمع آوری اطلاعات، خرید دامنه و داده های اولیه ای
  9. با در نظر گرفتن و رعایت تمام موارد فوق، می توانید اقدام به طراحی سایت مورد نظر متناسب با هدف خود نمایید.

قبل از شروع طراحی سایت چه کارهایی باید انجام داد؟

مراحل طراحی سایت

همان طور که گفتیم، طراحی سایت به منظور راه اندازی یک کسب کار یا ارائه خدمات مختلف می باشد. برای طراحی site، مراحل مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • مرحله اول: طراحی وایرفریم

ابتدا باید برای site خود یک نمای کلی طراحی کنید که متناسب با هدف مورد نظر و همچنین نیاز مشتری باشد. این طرح می تواند در برگیرنده یک نقشه کلی از چیدمان المان ها، صفحات مختلف و جایگاه عناصر در آن باشد. در نظر گرفتن و اجرای این مرحله را طراحی وایرفریم می نامند.

  • مرحله دوم: طراحی گرافیک

پس از طراحی وایرفریم، نوبت طراحی گرافیک می باشد. در این مرحله بر اساس هدف مورد نظر و همچنین نوع کسب و کاری که قرار است راه اندازی کنید، باید یک گرافیک مناسب را در نظر بگیرید. این کار با استفاده از نرم افزار های مختلفی صورت می گیرد که در آن ها می توان طرح و رنگ گرافیک سایت را طراحی کرد.

  • مرحله سوم: برنامه نویسی و کدنویسی

در این مرحله می توانید با استفاده از روش های مختلف و به منظور مدیریت site، از کد نویسی های مختلف استفاده کنید. در این مورد می توان به سیستم های مدیریت محتوا مانند فریم ورک و وردپرس اشاره کرد که سیستم های اختصاصی برای برنامه نویسی و کد نویسی هستند.

  • مرحله چهارم: راه اندازی

پس از انجام مراحل قبلی، می توانید سایت خود را در بستر جهانی اینترنت راه اندازی کنید. این مرحله نیازمند تهیه یک هاست می باشد. علاوه بر آن، باید نام دامنه مناسبی را نیز انتخاب کنید و پیکر برندی site را انجام دهید تا به راحتی در دسترس عموم قرار گیرد.

 مراحل طراحی سایت

چگونه طراح وب سایت شویم؟

بسیاری از کسانی که قصد طراحی سایت دارند، ممکن است با مراحل انجام آن نیز آشنایی کافی داشته باشند اما سوالی که برای این افراد به وجود می آید این است که چگونه طراح وب سایت شویم؟ در مورد طراحی وب سایت و مسلط شدن به آن، بلد بودن نقشه راه از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل نیاید به دانش تئوری خود یا مدارک آکادمیک در این زمینه اکتفا کنید. برای این که به یک طراح سایت حرفه ای تبدیل شوید، ابتدا باید از یادگیری T شکل استفاده کنید. این قاعده بیان کننده این است که شما برای مسلط شدن به کار خود، باید مطالعات گسترده در زمینه های مختلف داشته باشید اما در یک زمینه عمیق شوید! اما نکته ای که وجود دارد این است که همه ی طراحان سایت باید با زبان های برنامه نویسی آشنایی داشته باشند. به طور مثال، یادگیری زبان HTML، CSS و جاوااسکریپت (JavaScript) برای طراحی سایت الزامی است. علاوه بر این موارد، شما نیازمند فعالیت های مختلف و مداوم در فضای مجازی وب هستید تا به نوعی چند و چون فعالیت در این فضا را به دست آورید.

 

 

نوشتن دیدگاه